• 19 فروردین 92
    لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که پزشک برای مشاهده رحم،تخمدان ها و لوله های رحمی از آن استفاده می کند، اگر مشکلی وجود داشته باشد، این امکان برای پزشک وجود خواهد داشت که ضمن انجام این روش،اصلاح لازم را نیز به عمل آورد. بنابراین لاپاراسکوپی با دو هدف تشخیصی (مشاهده) و درمانی (مشاهده و جراحی)
می تواند به کار رود. انجام لاپاراسکوپی معمولاً وقتی پیشنهاد می شود که تست های تشخیصی دیگر مانند سونوگرافی و رادیولوژی نتوانسته باشند علت ناباروری را توجیه نمایند. در صورت وجود درد، تاریخچه عفونت قبلی، آندومتریوز، سابقه جلوگیری با وسایل داخل رحمی (IUD) و بعضی مشکلات دیگر، انجام لاپاراسکوپی زودتر از موعد،توصیه می شود.

سایر موارد انجام لاپاراسکوپی

یافتن علت دردهای شکمی و لگنی، نمونه گیری از توده های لگنی، تایید آندومتریوز، جستجو جهت یافتن انسداد لوله های رحمی، برداشتن فیبروم های رحمی ، برداشتن حاملگی خارج رحمی (EP)، برداشتن رحم (هیسترکتومی) و برداشتن تخمدان ها، بستن لوله های رحمی (به عنوان یک روش دائمی پیشگیری از بارداری)، جهت انجام عمل ZIFT وGIFT .

طرز انجام لاپاراسکوپی

1 – ابتدا بیمار روی یک تخت شیب دار(با شیب ملایم ) خوابانده می شود به طوری که سر وی پائین تر از پاهای وی قرار گیرد.
    2 – محوطه شکم استریل شده و با شان استریل پوشانده می شود.
    3 – جهت شل شدن عضلات و عدم احساس درد به بیمار بیهوشی عمومی داده می شود.
    4 – گاز دی اکسید کربن یا اکسید نیترو از طریق یک سوزن از روی شکم به داخل حفره شکم تزریق می شود. این گاز باعث متسع شدن شکم و بلند کردن دیواره شکم شده و لذا اعضای شکمی و لگنی آسانتر قابل رویت خواهند بود.
    5 – سپس یک برش کوچک نزدیک ناف زده می شود وتروکای لاپاراسکوپی از طریق این برش به داخل فرستاده می شود. دستگاه های لاپاراسکوپی به یک دوربین ویدیوئی متصل می شوند به طوری که در طول عمل جراحی تصاویر بر روی مانیتور تلویزیون اتاق عمل نمایش داده می شود.
    6 – یک برش کوچک دیگر، در زیر برش اول زده می شود تا از طریق آن به اعضای مخفی شده زیر اعضای دیگر دسترسی بیشتری پیدا شود.
    7 – ممکن است از لیزر و یا الکتروکوتر به منظور درمان آندومتریوز، در جریان لاپاراسکوپی استفاده کرد. همچنین تزریق ماده رنگی  به منظور شناسایی انسداد لوله های رحمی نیز انجام می شود.

زمان ترخیص بیمار بعد از انجام لاپاراسکوپی

بعد از اتمام جراحی،بیمار به مدت یک ساعت در بخش ریکاوری تحت نظر گرفته شده و سپس به بخش بستری منتقل می شود.
    معمولاً بیمار 4ساعت بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی مرخص می شود و به ندرت ممکن است نیاز باشد که شب در بیمارستان بستری باشد.

آمادگی لازم قبل از انجام لاپاراسکوپی

1 – پرهیز از خوردن و آشامیدن و حتی استعمال دخانیات از نیمه شب قبل از عمل جراحی (حداقل هشت  ساعت قبل از عمل)
    2 – عدم استفاده از طلا آلات ، زیورآلات، لوازم آرایشی و لاک ناخن .
    3– استفاده از داروهای شیاف ملین عصر و شب قبل از عمل جراحی به منظور پاک سازی روده ها
    4-استحمام شب قبل از عمل

زمان انجام لاپاراسکوپی

بهتر است عمل لاپاراسکوپی ، بلافاصله پس از اتمام قاعدگی (دو الی پنج روز پس از پاکی) انجام شود.

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی

1 – عدم نوشیدن الکل و عدم رانندگی تا حداقل 24 ساعت بعد از عمل
    2 –روز بعد از عمل جراحی می توانید استحمام کنید .
    3-   3 روز پانسمان موضع عمل را بردارید و پس از آن دیگر موضع را پانسمان نکنید.
    3 – تا 24ساعت اول پس از عمل،نیازمند به کمک یک همراه هستید.
    4– 3روز بعد از عمل جراحی می توانید کار بیرون از منزل را شروع کنید.
    5 – مقاربت یک هفته بعد از انجام لاپاراسکوپی بلامانع می باشد.
    6 – در صورت مشاهده ادرار رنگی نگران نشوید. این ممکن است از عوارض استفاده از ماده حاجب در هنگام آزمایش لوله های رحمی شما باشد.
    7 – جهت کشیدن بخیه روی موضع عمل و ویزیت پزشک یک هفته پس از انجام عمل، به پزشک معالج خود مراجعه نمائید.

ناراحتی های بعد از عمل لاپاراسکوپی

1 – احساس تورم در ناحیه شکم تا چند روز بعد از انجام عمل. (جهت برطرف کردن این مشکل، استفاده از قرص یا شیاف مسکن توصیه می شود)
    2 – احساس خستگی و کوفتگی، که تا چند روز پس از عمل طبیعی می باشد.
    3 – گلودرد
    4 – احساس تهوع. سعی کنید عصر روز عمل،یک غذای سبک بخورید. چای،سوپ،نان برشته شده و ژله در کاهش میزان تهوع شما مفید خواهد بود.
    5 – احساس ناراحتی در گردن،شانه ها و قفسه سینه که از عوارض تزریق گاز درون شکم می باشد و تا 24 الی 72ساعت  بعد از عمل طبیعی است. استفاده از دوش آب گرم،گرم کردن موضعی و راه رفتن در کاستن این علائم مفید خواهد بود.
    6 – ترشحات واژینال شبیه خونریزی قاعدگی تا یک الی دو روز بعد از عمل
    7 – احساس اورژانس در دفع ادرار به علت اثر فشاری گاز بر روی مثانه
    8 – بروز کبودی در موضع عمل (دور ناف)
    در صورت مشکلات زیر سریعاً با پزشک معالج خود یا کادر درمان تماس بگیرید:

1. تهوع و  استفراغ که بیش از 24 ساعت بعد از عمل تداوم داشته باشد
    2. درجه حرارت بیش از 39 درجه سانتی گراد برای بیش از 24 ساعت
    3. قرمزی، تورم، ترشح و خونریزی در اطراف محل برش
    4. خونریزی قاعدگی شدیدتر از حد طبیعی (همراه با دفع لخته یا استعمال یک پد در کمتر از دو ساعت)، بعد از روز اول عمل
    5. سرفه مداوم و یا تنگی نفس
    6. عدم توانایی در ادرار کردن
    7. احساس درد شدید که با مصرف مسکن ها برطرف نشود.

قاعدگی بعد از لاپاراسکوپی

وقوع قاعدگی بعد از یک ماه از انجام عمل جراحی، طبیعی است. در بسیاری از زنان تا 4 الی 6 هفته بعد از عمل، قاعدگی طبیعی رخ نخواهد داد. در اولین قاعدگی بعد از انجام لاپاراسکوپی،ممکن است خونریزی قاعدگی و  احساس ناراحتی بیش از دفعات قبلی باشد.

آیا عمل لاپاراسکوپی یک عمل جراحی ایمن است؟

بله – لاپاراسکوپی تشخیصی بسیار ایمن است. در حدود 3 بیمار از هر 1000 بیمار که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار می گیرند، ممکن است دچار عوارض شوند.

عوارض عمل لاپاراسکوپی

• آسیب رساندن به اعضای مجاور
    • مشکلات مربوط به بیهوشی

مزایای لاپاراسکوپی

ایجاد برش بسیار کوچکتر نسبت به انجام جراحی باز، مدت بستری بسیار کوتاه تر در بیمارستان،  زمان بهبودی سریع تر و بازگشت سریعتر به کار،  درد کمتر بعد از عمل جراحی،  عوارض جراحی کمتر و …

• تراسفر جنین

انتقال جنین به معنای انتقال جنین حاصل از تلقیح خارج رحمی (آزمایشگاهی) اسپرم و تخمک یک زن و مرد به درون رحم زنی غیر از زن صاحب تخمک است.

• تلقیح اسپرم به درون رحم

تلقیح مصنوعی شامل قرار گرفتن اسپرم در رحم زن و یا گردن رحم با استفاده از روش‌های مصنوعی به جای مقاربت جنسی است.

• جنین اهدایی

زمانی که جنین انتقالی حاصل از لقاح تخمک و اسپرم غیر زوج گیرنده باشد اهدای جنین محسوب میشود.

• میکرو اینجکشن (ICSI)

میکرو اینجکشن برای تزریق اسپرم به داخل سیتو پلاسم تخمک در جهت درمان ناباروری مردان استفاده می شود و موفقیت ناشی از آن موجب گسترش استفاده از این روش گردیده است.

• نمونه‌گیری از پرزهای جفتی

نمونه‌گیری از پرزهای جفتی یک تست تهاجمی جهت تشخیص سلامتی جنین قبل از تولد می باشد.

• هیستروسکوپی

هیستروسکوپی دیدن محوطه داخل رحمی و لوله‌های فالوپ از طریق دستگاه درون‌بینی است که از طریق دهانه رحم داخل می‌شود.