• 09 اسفند 91
    هیستروسکوپی

هیستروسکوپی یک روش تشخیصی – درمانی است که در بیماری های زنان و نازایی کاربرد دارد. پزشک با استفاده از این روش می تواند داخل رحم را به طور مستقیم مورد بررسی قرار دهد.
    هیستروسکوپ یک وسیله میله مانند باریک شبیه تلسکوپ باریک است که در انتهای آن دوربین حساسی قرار دارد. این وسیله از طریق دهانه رحم به داخل رحم فرستاده می شود. هیستروسکوپ به دوربین ویدئویی متصل می شود و لذا تصاویر داخل رحم از این طریق به وضوح قابل رویت خواهد بود.
    هیستروسکوپی ممکن است با هدف تشخیص یا هدف درمان انجام گیرد.

هیستروسکوپی تشخیصی:

هیستروسکوپی تشخیصی روش تشخیصی با ارزشی در موارد زیر محسوب می شود :
    خونریزی های غیر طبیعی داخل رحمی،  ناباروری  ،  سقط های مکرر، تشخیص چسبندگی های داخل رحمی ،  تشخیص فیبروم های رحمی ، تشخیص پولیپ آندومتر ، تشخیص علل دردهای لگنی ، شناسایی محل IUD جا به جا شده و در موارد شکستهای مکرر روشهای کمک باروری.

هیستروسکوپی درمانی:

با هیستروسکوپی درمانی می توان بسیاری از ضایعات کشف شده در جریان هیستروسکوپی تشخیصی را درمان کرد.
    هیستروسکوپی درمانی شبیه هیستروسکوپی تشخیصی است ولی هیستروسکوپ مورد استفاده، ایمن تر بوده تا وسایل جراحی مانند: قیچی،فورسپس نمونه برداری، لیزر، الکترود و … از طریق هیستروسکوپ وارد رحم شود. بوسیله این عمل درمانی، فیبروم، بافت اسکار و پولیپ از داخل رحم برداشته می شود. بعضی از اختلالات مادر زادی نیز مثل سپتوم رحمی (تیغه داخل رحمی)، از طریق هیتروسکوپی قابل اصلاح است.

زمان انجام هیستروسکوپی

بهترین زمان انجام هیستروسکوپی،بلافاصله بعد از اتمام قاعدگی (بعد از پاکی) یا نهایتاً یک هفته بعد از اتمام قاعدگی است. در این زمان بهترین امکان برای پزشک جهت مشاهده درون رحم وجود دارد.
    بهتر است برای جلوگیری از رشد بیش از حد آندومتر، و دید بهترداخل رحم ، بیمار از پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری HD نماید و یا  آمپولهای آگونیست GNRH  تزریق نماید  و 2 الی 3 روز بعد از پاکی جهت انجام عمل هیستروسکوپی مراجعه نماید.
    انجام هیستروسکوپی در زنان یائسه، در هر زمانی ممکن  می باشد.

مراقبت های قبل از عمل هیستروسکوپی

1 – مصرف قرص جلوگیری HD از پنجم قاعدگی
    2 – انجام تست های روتین قبل از عمل، بسته به نظر پزشک معالج
    3 – درمان عفونت زنان قبل از اقدام به عمل
    4 – قطع مصرف آسپیرین و وارفارین قبل از عمل
    5 – عدم استعمال پماد و کرمهای داخلی24ساعت قبل از عمل
    6 – نخوردن آب و مایعات از نیمه شب قبل از عمل
    7 – خالی کردن مثانه قبل از انجام عمل

نحوه انجام عمل هیستروسکوپی

بیمار روی تخت معاینه قرار داده می شود، برای بیمار وسیله معاینه گذاشته می شود ، محوطه واژن با مواد ضد عفونی کننده، تمیز می شود ، جهت بیهوشی عمومی،ماسکی روی دهان یا بینی بیمار قرار داده می شود و از طریق آن مخلوطی از گازهای بیهوشی، جهت استنشاق تجویز می شود. پس از حصول بیهوشی،لوله ای از طریق گلو به داخل نای هدایت می شود. که به دستگاه اکسیژن متصل می شود و بیمار از طریق آن قادر به تنفس خواهد بود. در مرحله بعد، هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم به درون رحم فرستاده می شود، سپس رحم جهت مشاهده برتر با یک نوع گار یا مایع متسع می شود. در صورتیکه حین هیستروسکوپی،عمل جراحی مورد نیاز باشد،ابزارهای کوچک مخصوص،از طریق هیستروسکوپ به داخل رحم هدایت می شود.

زمان ترخیص از بیمارستان

معمولاً زمان ترخیص بیمار، عصر همان روز انجام عمل خواهد بود.

مراقبت های بعد از انجام عمل هیستروسکوپی

1 – عدم رانندگی،ننوشیدن الکل،عدم انجام کارهای سنگین تا 48 ساعت پس از عمل
    2 – مراجعه به پزشک معالج پس از آماده شدن جواب آزمایش پاتولوژی
    3 – وجود همراه در کنار بیمار تا 24 ساعت اول عمل
    4 – استفاده از مسکن هایی مثل ایبوپروفن،استامینوفن،پاراستامول برای کاهش درد.
    5 – برگشت به کار فردی روز عمل تا نهایتاً 2الی 3 روز پس از عمل.
    6 – نداشتن زناشویی تا یک هفته پس از عمل جراحی یا تا زمان قطع کامل خونریزی واژینال
    7 – نداشتن فعالیت های سنگین و فعایت های ورزشی تا چند روز پس از عمل
    8 – مصرف منظم داروهای آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از ایجاد عفونت
    9 – ممکن است پس از جراحی برای تحریک ترمیم آندومتر داروهای هورمونی (استروژن و پروژسترون) تجویز شوند. توجه داشته باشید که مصرف این داروها از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است و به هیچ وجه مصرف این داروها را خود سرانه قطع نکنید یا در مصرف آن ها خودسرانه تغییری ندهید.
    10 – ممکن است پس از هیستروسکوپی جهت جلوگیری از چسبندگی سوند ادراری فیکس یا آی یو دی  داخل رحمی گذاشته شود. این وسایل  ، چند روز و یا چند ماه بعد از عمل با نظر پزشک معالج ، برداشته می شوند.
    11- توجه داشته باشید که ممکن است قاعدگی اول بعد از هیستروسکوپی سنگین تر و طولانی تر از معمول شود و چند قاعدگی بعد (تاچندین ماه) ،نظم چندانی نداشته باشد.

عوارض بعد از عمل هیستروسکوپی

درد شانه ها ، خونریزی واژینال خفیف تا یک الی دو روز ، دردهای شکمی تا یک الی دو روز ، احساس ضعف و غش، احساس تهوع (مربوط به داروهای بیهوشی) ،خشکی و درد گلو تا چند روز.
    در صورت مشاهده علایم زیر سریعاً پزشک معالج یا کادر درمانی را مطلع سازید:
    تب بیش از 38 درجه ،  درد شدید شکمی،  ترشحات یا خونریزی شدید واژینال ،  مشکل در دفع ادرار  ،  تنگی نفس .

آیا هیستروسکوپی ایمن است ؟

هیستروسکوپی یک عمل جراحی ایمن به شمار می رود. شیوع بروز مشکلات احتمالی به همراه این عمل، کمتر از یک درصد می باشد.
    مشکلات احتمالی همراه این عمل عبارتند از:
    آسیب به دهانه رحم و رحم ، سوراخ شدن رحم ، عفونت داخل رحمی ،  خونریزی شدید ،  مشکلات مربوط به بی حسی و بیهوشی.
    هیستروسکوپی در موارد زیر قابل انجام نمی باشد:
    حاملگی، عفونت واژینال ، بیماری التهاب لگن ، عفونت های ادراری ، سرطان شناخته شده رحمی.

• انتقال جنین به لوله های رحمی

در طی عمل Zift تخمک های لقاح یافته با عمل لاپاراسکوپی به درون لوله های رحمی منتقل می شوند تخمک لقاح یافته سپس به طور خود به خود به درون رحم مهاجرت کرده و جایگزین خواهد شد.

• تخمک اهدایی

تخمک اهدایی برای زوج هایی است که یا تخمک نداشته یا تخمک آنها از کیفیت پایینی برخوردار است، احتمال حاملگی در آنها به دلیل بيماری یا سن بالا بسیار کم است.

• نمونه‌گیری از پرزهای جفتی

نمونه‌گیری از پرزهای جفتی یک تست تهاجمی جهت تشخیص سلامتی جنین قبل از تولد می باشد.

• فریز جنین

در صورتیکه تعداد تخمک ها زیاد باشد امکان فریز جنین ها برای زوجین فراهم می باشد تا درصورت عدم حصول بارداری در آینده مورد استفاده واقع شود.

• لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی تکنیک برای درون‌بینی شکم (حفره صفاق) و لگن است. اغلب لاپاراسکوپی اقدامی تشخیصی است ولی گاه می‌تواند درمانی نیز باشد.

• لقاح آزمایشگاهی (IVF)

لقاح آزمایشگاهی روشی است که در آن سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌کنند و یک یا چند سلول تخم به دست آمده را در رحم قرار می‌دهند.