سرکلاژ

سرکلاژ یک روش جراحی است که در موارد نارسایی دهانه رحم برای جلوگیری از باز شدن دهانه رحم و خروج محصولات حاملگی (جنین و جفت ) انجام
می گیرد.
    علل نارسایی دهانه رحم متفاوت است و می تواند مادرزادی بوده یا به دنبال آسیب های وارده به دهانه رحم در اثر دستکاری های جراحی و درمانی، عفونت، پارگی، زایمان سخت و … ایجاد شود.
    سابقه سقط های بدون درد در سه ماهه دوم، معاینات فیزیکی و سونوگرافی در تشخیص نارسایی دهانه رحم کمک کننده می باشد.
    در نارسایی دهانه رحم جهت حفظ و تداوم حاملگی،عمل سرکلاژ معمولاً بعد از 12 هفتگی انجام می شود. در صورت هرگونه شک به سقط اجتناب ناپذیر، سقط فراموش شده یا پارگی کیسه آب ، این عمل نبایستی انجام گیرد.
    سرکلاژ از سقط و زایمان زود رس جلوگیری نموده  و در 85 الی 90 درصد مورد نارسایی دهانه رحم، موفقیت آمیز بوده است.

طریقه انجام سرکلاژ و توجهات قبل از عمل

1. در صورتیکه پزشک معالج تشخیص داد که بیمار بایستی سرکلاژ شود، بیمار صبح زود ناشتا مراجعه می نماید.
    2. ابتدا بیمار تحت سونوگرافی قرار داده می شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود .
    3. فرم رضایت نامه توسط بیمار و همسر وی تکمیل می شود.
    4. بیمار بایستی در صورتیکه آسپیرین و هپارین مصرف می کند، مصرف آسپیرین را سه روز قبل از عمل و هپارین را روز قبل از عمل قطع نماید.
    5. در اتاق عمل بیمار روی تخت معاینه قرار داده می شود برای وی وسیله معاینه گذاشته و تحت بیهوشی عمومی قرار داده می شود.
    6. سپس دهانه رحم با استفاده از نخ بخیه مخصوص به روش خاص بسته می شود.
    7. توجه داشته باشید بیمار حداقل بایستی یک هفته قبل از عمل سرکلاژ از زناشویی پرهیز نماید.

توجهات بعد از عمل سرکلاژ

1. به مدت یک هفته پس از انجام عمل استراحت نسبی داشته باشید. (کارهای سنگین انجام ندهید)
    2. حداقل تا 10 روز پس از انجام عمل زناشویی نداشته باشید.
    3. آمپول پروژسترون یا شیاف پروژسترون را تا 10 روز پس از انجام عمل ادامه دهید و پس از 10 روز جهت بررسی وضعیت حاملگی و اطلاع از چگونگی ادامه یا قطع داروها به پزشک معالج خود مراجعه نمائید.
    4. استفاده از توالت ایرانی بعد از عمل بلامانع است ولی توالت فرنگی بیشتر توصیه می شود .
    5. بلافاصله بعد از انجام عمل می توانید به حمام بروید.
    6. چنانچه قبلاً تحت درمان یا آسپیرین یا هپارین بوده اید از صبح روز بعد از عمل بایستی مجدداً مصرف این داروها را شروع نمایید .
    7. بعد از عمل خونریزی و لکه بینی ممکن است یک الی دو روز ادامه داشته باشد و سپس قطع می گردد.

در صورت بروز هرکدام از علائم زیر با ید به پزشک معالج اطلاع داده شود:

• بروز انقباض رحمی – درد زیر شکم و کمر مثل دردهای زایمانی
    • خونریزی واژینال شدید
    • تب بالای 38 درجه یا لرز
    • تهوع – استفراغ ،
    • ترشح زیاد واژینال
    • آبریزش.

قبل از شروع دردهای زایمانی باید بخیه های سرکلاژ برداشته شود تا زایمان امکان پذیر باشد . برداشتن بخیه معمولاً در انتهای حاملگی انجام می شود و یک عمل بدون درد و نیاز به بی حسی و بی هوشی ندارد و در عرض چند دقیقه انجام می گیرد.
    در صورت بروز دردهای زودهنگام و زایمان زودرس باید بخیه سرکلاژ باز شود، لذا باید در این مواقع فرد در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفته تا به موقع در خصوص باز کردن بخیه دهانه رحم اقدام شود.
    در نارسایی دهانه رحم برای هر بار حاملگی عمل سرکلاژ ضروری است.

• آمنیوسنتز

آمنیوسنتز یک تکنیک پزشکی تشخیص قبل از تولد می‌باشد که در طی آن مقدار کمی از مایع آمنیون گرفته‌می‌شود و مورد بررسی ژنتیکی قرارمی‌گیرد.

• تراسفر جنین

انتقال جنین به معنای انتقال جنین حاصل از تلقیح خارج رحمی (آزمایشگاهی) اسپرم و تخمک یک زن و مرد به درون رحم زنی غیر از زن صاحب تخمک است.

• تلقیح اسپرم به درون رحم

تلقیح مصنوعی شامل قرار گرفتن اسپرم در رحم زن و یا گردن رحم با استفاده از روش‌های مصنوعی به جای مقاربت جنسی است.

• لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نوعی تکنیک برای درون‌بینی شکم (حفره صفاق) و لگن است. اغلب لاپاراسکوپی اقدامی تشخیصی است ولی گاه می‌تواند درمانی نیز باشد.

• لقاح آزمایشگاهی (IVF)

لقاح آزمایشگاهی روشی است که در آن سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌کنند و یک یا چند سلول تخم به دست آمده را در رحم قرار می‌دهند.

• میکرو اینجکشن (ICSI)

میکرو اینجکشن برای تزریق اسپرم به داخل سیتو پلاسم تخمک در جهت درمان ناباروری مردان استفاده می شود و موفقیت ناشی از آن موجب گسترش استفاده از این روش گردیده است.