واژینیسموس

انقباض غیرارادی مهبل یا واژینیسموس عبارت است از انقباض عضلات اطراف مهبل (واژن) این واکنش کاملا غیرارادی و غیر قابل کنترل بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به مهبل می شود. هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می شود. واژینیسموس اغلب علت روانی دارد.
    انواع واژینیسموس: اولیه: که هر گونه دخول برای اولین بار راغیرممکن می سازد. ثانویه: که پس از دوران طولانی روابط جنسی بدون درد و معمولاً بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی ایجاد می شود. واژینیسموس همراه با عدم خونریزی ماهیانه نشانه‌ای است بر مهبل بسیار تنگ که در صورت تشخیص صحیح به اسانی قابل درمان است.
    علل: واژینیسموس می تواند علل گوناگون داشته باشد از جمله: عفونت مهبلی؛ عدم لزجی مهبل؛ پرده بکارت بسیار ضخیم در دهانه مهبل؛ زایمان؛ رادیوتراپی به عنوان درمان سرطان دهانه رحم؛ فقدان آموزش جنسی، آموزش جنسی سختگیرانه، ترس شدید یا شرم از روابط جنسی، کثیف انگاشتن روابط جنسی.
    عواقب: دردهای مهبلی در حین دخول یا تلاش برای دخول نه تنها مانع هر گونه دخول می‌شود بلکه منجر به دور باطلی می گردد که از ترس از درد و انقباض غیرارادی شروع و به درد شدید و عدم دخول ختم می‌شود واژینیسموس در زنان ایجاد احساس عدم اعتماد به نفس، ناتوانی، غیر طبیعی بودن، و سرزنش خود می کند. واژینیسموس عواقب سنگینی بر تعادل زندگی جنسی و عاطفی زوجین دارد و نیز به علت عدم تحمل دخول هر نوع جسم خارجی ازمایشهای پزشکی مربوط به بیماریهای جنسی را ناممکن می کند. واژینیسموس در بسیاری از فرهنگها تابو محسوب می شود. در حالی که در صورت تشخیص به موقع، درمان آن در بیماران مشتاق به بهبودی امکان پذیر است.
    درمان: آزمایش پزشکی به منظور تشخیص هر گونه ناهنجاری یا بیماری جسمی ضروری است. تمرین مداوم انبساط و انقباض مهبل و نیز استفاده از دیلاتاتور که از اندازه‌های کوچک آغاز و در اندازه‌های بزرگتر ادامه می یابد حیاتی است.
    همچنین مشاوره با روان درمانگران اختلالات جنسی نقش به سزایی در بهبود ایفا می کند.