اختلالات شایع روانپزشکی در ناباروری

نازایی یک واقعه استرس زا در زندگی است وعلائم افسردگی جزو پاسخ های طبیعی به این بحران زندگی در زوج نابارور است، واکنش های سوگ در بین زنان و مردان نابارور شایع است و پروسه سوگ واری در حل این بحران نقش مهمی دارد. اما در تعدادی از بیماران نابارور واکنش های سوگ باقی می ماند و به سوگ پاتولوژیک تغییر می کند به طوریکه با کرایتریاهای DSM برای افسردگی ماژورمنطبق می شود. درمطالعه ای که بر روی زنان نابارور انجام شد 37درصد آنها علائم افسردگی را در تست افسردگی بک نشان دادند که 2 برابر میزان شیوع آن در گروه کنترل بود. در مطالعه دیگری در هنگام انجام IVF 4/19 درصد زنان دچار افسردگی متوسط تا شدید بودند در حالیکه 54درصد آنها افسردگی خفیف داشتند. افسردگی ماژور هم در مردان و هم در زنان نابارور شایعترین اختلال روانپزشکی می باشد. حدود یک سوم از زوجهای نابارور که اختلال روانپزشکی دارند تعداد 2 یابیشتری اختلال روانپزشکی به طور همزمان دارند بطوریکه اغلب اوقات افسردگی و اختلالات اضطرابی به طور همزمان وجود دارند، مطالعه نشان می دهد که بدلایل مختلف اختلالات روانپزشکی و افسردگی در افراد نابارور تشخیص داده نمی شود از جمله عدم تمایل زوج ها برای گزارش علائم افسردگی به تیم IVF یاتمایل غیر واقع بینانه زوج ها در مورد موفقیت عمل IVF در اولین بار که خود می تواند نمای افسردگی موجود را تغییر دهد و نیز عدم اسکرین شدن آنها توسط تیم IVF. اما آن چه بیشتر شگفت آور است این است که تنهاحدود 1/5 از زوج های ناباروری در آنها اختلال روانپزشکی تشخیص داده می شود، تحت درمان مناسب قرار می گیرند.
    غمگینی، احساس ناامیدی از زندگی، کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه، کاهش انرژی، کاهش میل جنسی و تغییرات در خواب و اشتها از جمله علائم افسردگی در مبتلایان است. مطالعات نشان می دهد که در ابتلا زوج های نابارور به اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی ماژور و اضطراب فاکتورهایی مانند (ساز و کارهای فرد برای انطباق و مقابله با استرس) و نیز شخصیت (personality) افراد نقش بیشتری نسبت به مدت ناباروری، علت ناباروری، تعداد دفعات IVF یا ICSI قبلی دارد. باید توجه داشت که اختلالات روانپزشکی هم بدنبال نازائی و به عنوان معلول آن می توانند روی دهند و هم خود به عنوان یک علت می توانند سبب کاهش بهبودی از درمان نازائی گردند.
    مکانیزم های بیوشیمیایی متعددی در مورد ارتباط اختلالات روانپزشکی با نازائی مطرح هستند که شامل تغییر و اختلال درمحور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و یا تغییر در سیستم عصبی اتونوم می باشد…