• 18 دی 95

کارهای دندانپزشکی موقع بارداری مجاز است؟

کارهای دندانپزشکی ضروری مانند پر کردن پوسیدگی دندان و یا روکش کردن آن در زمان بارداری باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم شود.
    کم خطرترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است.
    در سه ماهه سوم بارداری، برای زن حامله سخت است که مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد تا روی دندانش کار شود.
    مطمئن ترین راه این است که کارهای غیر ضروری مربوط به دندان را در زمان بارداری انجام نداد و بعد از تولد نوزاد، نزد دندانپزشک رفت.
    کارهای غیر ضروری دندانپزشکی خود را در سه ماهه دوم بارداری و یا بعد از زایمان انجام دهید. اما گاهی اوقات مجبوریم کارهای فوری و اورژانسی دندانپزشکی مثل عصب کشی و یا کشیدن دندان را در زمان بارداری انجام دهیم.
    اعمال دندانپزشکی مربوط به زیبایی دندان ها مثل سفید کردن دندان ها را باید بعد از زایمان انجام داد. بهتر است اگر درمان مشکل دندانتان ضروری نیست، بعد از اتمام بارداری و تولد نوزاد آن را انجام دهید تا جنین در معرض خطر و آسیبی قرار نگیرد، حتی اگر آن خطر کوچک باشد.
    داروهایی که دندانپزشک استفاده می کند، خطری ندارند؟
    مطالعات ضد و نقیضی در مورد اثرات مضر داروهای دندانپزشکی بر روی جنین وجود دارد. بیشترین دارویی که در دندانپزشکی استفاده می شود، لیدوکائین است. بعد از استفاده از لیدوکائین روی دندان خانم باردار، این دارو از جفت عبور می کند. میزان ماده بی حس کننده دندان بایستی تا حد امکان کم باشد، ولی بایستی دردی هم احساس نکنید. اگر موقع کار کردن دندانپزشک، دندانتان درد گرفت، باید میزان داروی بیحسی را بیشتر کرد. برای جلوگیری و یا درمان عفونت، قبل و یا بعد از کار دندانپزشکی، پزشک داروی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند. مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و اریترومایسین خطری برای خانم باردار ندارد.